Anaemia Amnesia

Anaemia Amnesia
pelangi itu indah..namun hanya untuk seketika..nikmatinya sebelum ia hilang..begitulah juga imanmu!

.::Tentang Kami::.

Thursday 7 July 2011

dia seksi(dulu),dia ustazah(sekarang)


ASSALAMU'ALAIKUM..


Ya Allah, lenyapkanlah dukacita kami, hilangkanlah kesedihan kami dan halaulah keresahan dari jiwa dan hati kami.”

pernah suatu ketika dahulu,saat aku baru mengenal apa itu Islam yang sebenar..(dan saat ini juga,aku masih mencari...)

soalan berkaitan iman,islam,dan ihsan menyapa setiap arah!!membuatkan aku jadi takut...(x mampu rasanya membayangkan tika baginda rasul di sapa malaikat Jibril untuk menerima seruan wahyu dari Allah...)cukup tragis mungkin saat itu bagi baginda...

satu roh baru yang ditiup dalam setiap aliran darah...itulah namanya HIDAYAH ALLAH..milik siapa Hidayah itu andai bukan milik......................

AWAK!!!

persoalan demi persoalan terus menerpa..

membuka minda menuju langsung ke hati..

selangkah kita bernekad untuk berubah,bukan susah untuk berpatah balik semula,semuanya terletak pada kekuatan jiwa..

"please lah...aku x lyk la nk dpt hidayah Allah..if one day aku dapat,masa tu lah aku nak buat baik..now,we'll wait n see..."

(=.=")

senario yang kedua,waktu itu,aku duduk bersama seorang sahabat...*rindu padanya...

"saya ni jahat...saya ni hina...masih banyak kekurangan...x lyk nak berdiri setanding dengan mereka yang berilmu tinggi dalam agama..doakan saya yer..."

*shooooooot doa untukmu...

“hati saya tenang sekarang..mungkin ini berkat doa mak ayah saya..kisah hidup saya yang gelap dulu,sya ingin basuh dengan hijrah saya ini..tapi macam mana nak kekalkan?bukankah itu satu yang susah?

Jawapan yang susah untuk dijawab,namun aku cuba mencari sumber yang boleh dijadikan panduan..dan Alhamdulillah,aku jumpa…

Jawapannya sebenarnya mudah. Usaha sahaja, sampai ke akhirnya. Jatuh, bangun, jatuh, bangun, sampai mati. Jangan pernah tak usaha untuk bangun, dan jangan pernah simpan dalam hati untuk terus nak buat jahat. Berusaha juga nak jadi baik, walaupun payah. InsyaAllah, mati dalam usaha nak jadi baik tu, Allah akan kira juga.

Yang nak bagi kita masuk syurga ni rahmat Allah, bukan bilangan amalan kita. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Mulk ayat 2:

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang paling baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat);"

Allah sebut: "Paling Baik." Allah tak sebut: "Paling banyak."

Jadi, Allah itu akan kira semuanya. Allah akan tengok keikhlasan kita, kesungguhan kita masa kita usaha untuk lepaskan diri daripada dosa. Dapat lepas atau tak, itu nombor 2.

Jadikanlah kisah 100 pembunuh sebagai motivasi kita. Terdapat dalam hadith riwayat Muslim, kisah seorang lelaki yang telah membunuh 99 orang, dan kemudian dia membunuh lagi seorang menggenapkan 100. Tetapi dia tidak berputus asa dengan dosanya, dia tetap keluar mencari jalan taubat. Akhirnya, dia mati tanpa sempat pun bertaubat. Namun Allah mengira perjalanannya untuk bertaubat itu, lantas dia dimasukkan ke dalam syurga.

Teruskan berusaha.

Antara usaha yang boleh dilakukan adalah:

1 - Cari orang-orang yang soleh dan banyakkan duduk dengan mereka.

2 - Jauhi sumber2 kemaksiatan yang boleh buat kita rasa nak buat maksiat

3 - Banyakkan kebaikan.Isi segala masa kita dengan kebaikan.

sumber:Langit Ilahi

flashback sewaktu pengajianku di KISAS....tertumpahnya cahaya keimanan..

"..seronok bila kita dapat hidup dalam indahnya Islam kan??segala yang kita lakukan pasti indah andai kita salurkan semuanya untuk Allah...caranya,dengan kita hidup dalam satu jemaah..usrah...=)...matlamat kita sama..iaitu menjadikan dunia sebagai satu landasan ke akhirat.."

"di sini(Kisas),bi'ah solehah tu tidak perlu di cari adik2ku...kerana, semua di sini punya kefahaman yang jelas..tetapi,seandainya adik2 akak dh keluar nnt,akak harap adik jgn pernah lupa bahawa adik punya tempat untuk merasai suasana keislaman yang sebenar...seperti mana sabda Rasulullah SAW,mafhumnya:

' Islam itu datang dalam keadaan asing, ia akan kembali asing, maka beruntunglah orang-orang asing (ghuraba) ' (Hadis Riwayat Muslim)

jom jadi orang yang asing tuh...:)

SUBHANALLAH..satu peraturan yang telah di tetapkan oleh Allah...

kenapa kita selalu berfikir,'hidayah belum tiba lagi...'

itu masih dalam ketentuan Allah..Dia berhak untuk memilih hati mana yang layak untuk menerima cahayaNYA...

di situ....Dia ingin melihat usaha kita...amat beruntunglah bagi mereka yang tanpa banyak usaha,Allah telah memilih dia untuk merasai indahnya cahaya hidayah itu....alhamdulillah..all praises to Allah...

episod cinta itu akan bermula...jangan lepaskan ia..

balasan nya ialah syurga...kau layak!!

1 comment:

  1. Salam...

    Manusia juga punya pola...
    Yang penting pengakhirannya....

    :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...