Anaemia Amnesia

Anaemia Amnesia
pelangi itu indah..namun hanya untuk seketika..nikmatinya sebelum ia hilang..begitulah juga imanmu!

.::Tentang Kami::.

Sunday 3 July 2011

kerana ikhlas,aku masuk neraka??

Assalamu'alaikum...
Fuh...tajuk post ni buat orang takut je...hihihi
Baca habis dulu dan anda nilai selepas ini...
Bidang penulisan bukan satu medan yang mudah...punya banyak komitmen yang perlu dilaksanakan...andai tiada keikhlasan,segala idea yang dicurahkan tiada gunanya..
kerana hanya pada Allah sahajalah tempat bergantung....
Dia yang menentukan keupayaan berfikir..
Yang menggerakkan hati anda untuk terus membaca...
Sebab itu,kali ini,ana ingin berkongsi perihal ikhlas yang ana hurai secara ringkas dari sebuah buku management hati iaitu karangan Ustaz Amru Khalid...Hati Sebening Mata air...
Pentingnya ikhlas dalam beramal kepada Allah…pesanan ataupun boleh dikatakan amaran daripada Rasulullah s.a.w bagi mereka yang taat kepada Allah S.W.T.jagalah hatimu dengan riya..dan sesungguhnya kita berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam..
Nabi Muhammad S.A.W bersabda: “Sungguh.orang yang pertama kali merasakan neraka pada hari kiamat…”Yakni,ada 3 golongan yang pertama kali dilemparkan ke neraka,siapakah mereka itu?
Pertama,kata Rasulullah, “Lelaki yang mencari syahid,maka Allah SWT memberikan padanya,dan dihadapkan kepada Allah.Lalu Allah bertanya kepadanya,
“Apa yang engkau lakukan dengan nikmat itu?”
Ia menjawab: “Aku berperang kerana Engkau sehingga aku terbunuh.”
Lalu Allah berkata: “Engkau bohong!kau berperang agar kau disebut sebagai orang yang berani,bukankah sudah disebut?”
Lalu wajahnya ditarik, dan dilemparkan ke Jahannam.Inilah kaum yang pertama kali dilemparkan ke Jahannam.
Kedua, “Lelaki yang menuntut ilmu,mengajarkannya,dan juga membaca Al-Quran,maka Allah SWT memberikan padanya, dan dia dihadapkan kepada Allah.”Kepadanya Allah bertanya,
“Apa yang kau lakukan dengan nikmat itu?”
Lalu ia menjawab: “Ya Tuhanku,aku belajar ilmu kerana Engkau,dan mengajari manusia membaca Al-Quran juga kerana Engkau.”
Allah menyanggah, “Kau bohong!Kau belajar agar disebut alim,bukankah sudah dikatakan?Dan kau mengajarkan Al-Quran agar disebut qari,bukankah juga sudah dikatakan.”kemudian Allah memerintah,hingga wajahnya ditarik,dan dilemparkan ke Jahannam.
Dan yang ketiga, “Lelaki yang Allah lapangkan,dan Dia memberinya harta kekayaan.Lalu Allah memanggilnya, “Apa yang kau lakukan pada nikmat itu?”
Ia menjawab: “Ya Tuhanku,aku tidak tinggalkan satu jalan pun yang Engkau suka di sana dilakukan infak,kecuali aku berinfak di sana.”
Allah berkata: “Kamu bohong!kamu berinfak agar disebut dermawan,bukankah sudah dikatakan?”
Nabi Muhammad SAW bersabda, “Mereka bertigalah yang pertama kali akan merasakan neraka Jahannam pada hari kiamat.”
(HR Muslim,At-Tirmizi dan Imam Ahmad)
Sahabat..dalam mengerjakan amal pada Allah,Ikhlas adalah paksinya…dengan nasihat yang Rasulullah SAW berikan, bukannya untuk kita tidak menuntut ilmu,mencari syahid dengan berjihad di jalan Allah mahupun menderma!Tetapi hanyalah peringatan agar kita tidak riya..
Apa panduan kita supaya kita yakin yang kita ikhlas dalam beramal pada Allah??Para ulama telah mendefinisikan ikhlas itu dalam tiga pengertian:
Pertama:Ikhlas ialah menkhususkan tujuan semua perbuatan ataupun amalan kepada Allah semata-mata,bukan kerana tujuan yang lain.
Kedua:Ikhlas adalah melupakan pandangan manusia,sehingga kita hanya melihat Sang Pencipta sahaja.Orang yang menangis kerana takut kepada Allah,memberikan infak,atau mengerjakan solat di tengah ribuan manusia tetap akan ikhlas.Ia hanya melihat pandangan Allah semata.
Ketiga:Ikhlas ialah dengan tidak memaksudkan perbuatan agar disaksikan orang,tetapi hanya mengharapkan pandangan Allah semata.Sebagai contoh,kita tidak menginginkan agar orang menyaksikan tudung kita yang labuh sehingga orang memuji kita wara’.Na’uzubillah…
Cukuplah dengan firman Allah:
Dan cukuplah Allah sebagai saksi…”(Al-Fath:28)
…dan kerana iman itu adalah paksi kita…<3
Wallahu’alam…salam perkongsian..

1 comment:

  1. Assalamualaikum, mencerna apa yang Mia tulis.... ^_^... ikhlas itu ibarat semut halus berwarna hitam di atas batu yang gelap di malam hari....
    Jazakallah.....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...